tisdag 23 mars 2021

Framtidspartiet - eller?

Hör ibland en del kommentarer om att S krympt en hel del från glansdagarnas siffror, man ställer sig frågan varför det är så. 


Min egen analys av detta är att idėutvecklingen stannat av en del i partiet. Vi är bra på att berätta om välfärdslandet Sverige som vi byggt upp, vi lappar och lagar i befintliga oftast gamla beprövade system, vi driver frågorna om frihet, jämlikhet och solidaritet som är grunden i vårt parti men var är de nya idéerna, idėutvecklingen? 


Vad händer i ett parti när idėutvecklingen stannar av och man bara ägnar sig åt att laga lite i befintliga system och i grunden är rätt nöjda med sakers tillstånd? Man tappar väljare naturligtvis, för mig är det en självklarhet, väljarna vill se reformer och idėer som känns moderna och att man har nya lösningar på nya samhällsproblem. 


Det görs inga stora genomgripande samhälls-reformer längre, utan vi debatterar samma typ av frågor med ungefär samma typ av lösningar som förr som om ingenting hänt med samhället. Det kommer inte hålla i det långa loppet, ska S vara relevant för väljare som ett framtidsparti då krävs det mera 


Göran Persson sa en gång något som jag uppfattade som en ansats till just en framtida berättelse om samhällsriktning, det diskuterades en del men sen försvann diskussionen, det flög inte riktigt vilket jag inte förstår det låg helt rätt tycker jag. Det han sa var begreppet "det gröna folkhemmet". 


 Jag har funderat en del på det där och jag tror partiet missade en gyllene chans, folkhemmet är redan etablerat som begrepp något de allra flesta av oss känner till och tycker om men när man lägger till det gröna då blir det någonting helt nytt som ska fyllas med idėer och politiskt innehåll. En ny berättelse om vilket samhälle S vill se i framtiden, en riktning som hade kunnat vara oerhört tydlig för väljarna med rätt sorts innehåll.


S behöver framöver formulera en ny berättelse om vilket samhälle vi vill ha, det ska naturligtvis innehålla frihet, jämlikhet och solidaritet men kanske i en annan form eller modell än den vi har idag, förändring och förnyelse helt enkelt. I denna förnyelse är jag helt övertygad om att både det gröna och folkhemmet är två viktiga delar 


Klarar partiet av denna svåra övning, för den är svår, så kommer väljarna återkomma till partiet i ökande skala om dom gillar det som presenteras det är jag övertygad om. 


Socialdemokratin fortsätter vara en relevant kraft för framtiden. Om partiet inte klarar detta så kommer S förr eller senare att bli irrelevant och dö sotdöden som politisk kraft i Sverige det är precis på samma sätt som med företag som inte hänger med i utvecklingen, dom går under 


De allra flesta vill rösta på partier med framtid i blicken, låt oss vara det partiet som driver debatten om det framtida Sverige det tror jag väljarkåren skulle uppskatta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar